Show simple item record

dc.creatorSaez, Virginia
dc.date2015-06-01
dc.identifierhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/entramado/article/view/1216
dc.identifier10.18041/entramado.2015v11n1.21117
dc.descriptionThis paper discusses the current status of research works that address the issue of mediatization of violence in schools from the mid 1970s to present. The proposed map shows the progress of research, particularly in Latin America, of the ways in which the media display the issue of violence in relation to young people and schools. The search strategy consisted of looking in catalogs of scientific journals, reference thesis repositories, and publications by specialized government agencies. It proposes a classification of works based on three dimensions: content and forms of violence in the discourse of information on the media; informational coverage of young people and their engagement in violence; and schools as a privileged setting for mediatization of violence. First of all, it examines the main theoretical and methodological aspects associated with research. Then, it goes on to review the dimensions, topics, and approaches that have been the focus of interest of social researchers, pointing out the most frequently-addressed issues and areas yet to be explored. The mapping initially reveals concern with representations and discourse practices of violence in the media, the leading role of young people in the media coverage, and increased mediatization in the school setting.en-US
dc.descriptionEn este trabajo se presenta un estado de la cuestión de las investigaciones que abordan la mediatización del fenómeno de violencia en las escuelas, desde mediados de los setenta hasta la actualidad. El mapa propuesto exhibe los avances en la investigación, predominantemente latinoamericana, sobre las formas en que los medios de comunicación presentan el fenómeno de la violencia, su vinculación con los jóvenes y la escuela. La estrategia de búsqueda consistió en indagar catálogos de revistas científicas, repositorios de tesis de referencia, y producciones de organismos gubernamentales especializados. Se propone una clasificación de los trabajos a partir de tres ejes: los contenidos y las formas de la violencia en los discursos de la información de los medios; la cobertura informativa sobre los jóvenes y su vinculación con la violencia; y la escuela como escenario privilegiado para la mediatización de la violencia. En primer lugar se examinan los principales aspectos teóricos y metodológicos implicados en las investigaciones. Posteriormente se pasa revista de las dimensiones, temas y enfoques que han centrado el interés de los investigadores sociales, señalando las cuestiones más frecuentemente abordadas y los territorios que aún quedan por explorar. Lo que inicialmente muestra el mapeo es la preocupación por las representaciones y las prácticas discursivas de las violencias en los medios, el protagonismo de jóvenes en las coberturas, y un incremento de la mediatización en el espacio escolar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Librees-ES
dc.relationhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/entramado/article/view/1216/944
dc.sourceEntramado; Vol. 11 Núm. 1 (2015): Entramado; 136-155es-ES
dc.source2539-0279
dc.source1900-3803
dc.titleA look into research of media, violence, and schoolsen-US
dc.titleUna mirada a la investigación sobre medios, violencia y escuelaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record