Show simple item record

dc.creatorGamboa Suárez, Audín Aloiso
dc.date2017-01-16
dc.identifierhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/saber/article/view/719
dc.identifier10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.719
dc.descriptionMusic education is an essential area in the school curriculum because it facilitates the development and enrichment of the mind and personality, further comprising the aesthetics and beauty that harmonizes the mental and spiritual faculties of the human being. Similarly, it is important for the student to establish a social relationship in areas such as listening tool itself, listening to others and listening to the life of the world. By this inclusion in schools should be made to promote the student to discover, enjoy and explore the benefits associated with the musical practice. This paper shows the results of a qualitative study that sought to understand the representations and pedagogical practices of teachers and students in 3 educational institutions of primary and secondary education in Cúcuta - Norte de Santander. The methodological horizon of the study was guided by the qualitative paradigm - with no interpretive participant observation and depth interviews as techniques for gathering information. The results show that music education in institutions does not favor the development of the subject in its different dimensions, however, it is considered by stakeholders as a neglected element of the school curriculum.en-US
dc.descriptionLa educación musical es un área indispensable en el currículo escolar puesto que facilita el desarrollo y el enriquecimiento de la mente y la personalidad, además comprende la estética y la belleza que armoniza las facultades mentales y espirituales del ser humano. De igual forma, es una herramienta importante para que el estudiante establezca una relación social en aspectos como la escucha de sí mismo, la escucha del otro y la escucha de la vida del mundo. Por esto su inclusión en el ámbito escolar debe realizarse con miras a que el estudiante descubra, disfrute y explore los beneficios que implica la práctica musical. El presente texto muestra los resultados de una investigación cualitativa que pretendió comprender las representaciones y prácticas pedagógicas de docentes y estudiantes de tres instituciones educativas de educación básica y media en Cúcuta – Norte de Santander. El horizonte metodológico del estudio estuvo guiado por el paradigma cualitativo – interpretativo con la observación no participante y las entrevistas a profundidad como técnicas de recolección de la información. Los resultados demuestran que la educación musical en las instituciones no privilegia el desarrollo del sujeto en sus diferentes dimensiones, por el contrario, es considerada por los actores como un elemento relegado del currículo escolar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Libre Sede Cartagenaes-ES
dc.relationhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/saber/article/view/719/562
dc.relation/*ref*/Arguedas, C. (2015). Educación musical, desarrollo infantil y adolescente y enfoque de derechos humanos: Una reseña bibliográfica. Revista Educación, 39(2), 79-103. Doi: dx.doi.org/10.15517/revedu.v39i2.19899
dc.relation/*ref*/Bonilla, E., & Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilemas de los métodos. Bogotá: Norma
dc.relation/*ref*/Baczko, B. (1991). Los imaginarios sociales: Memorias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Nueva visión.
dc.relation/*ref*/García, M. (2004). Didáctica musical. Argentina: Ricordi.
dc.relation/*ref*/Gamboa, A. (2016). Calidad de la educación superior. Prestensiones y realidades institucionales. Bogotá: Ecoe
dc.relation/*ref*/Gamboa, A., Lago & Hernández (2016). Calidad de la docencia universitaria comprensión de los discursos y políticas institucionales de una universidad pública en norte de Santander. Saber Ciencia y Libertad, 11(1), 197-210. Doi: http:// dx.doi.org/10.22525/sabcliber.2016v11n1.197210
dc.relation/*ref*/Maneveau, G. (1980). Música y Educación. Madrid: Rialp
dc.relation/*ref*/Montes, A., Gamboa, A. & Lago, C. (2013). La educación básica en Colombia: Una mirada a las políticas educativas. Saber Ciencia y Libertad, 8(2), 141-155. Recuperado de http://www.sabercienciaylibertad.com/ojs/index.php/scyl/ article/view/106/79
dc.relation/*ref*/Muñoz, P., & Gamboa, A. (2012). Escuela y educación política: una mirada a los imaginarios de actores educativos. Pedagogía y saberes, 1 (36), 57 - 68. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5364952
dc.relation/*ref*/Navarro, J. L. (2013). La evaluación musical en una escuela universitaria mexicana de música: opiniones del alumnado. LEEME, (32), 19-52. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/9850
dc.relation/*ref*/Pardo, M. (2009). Música y Sociedad. Aproximaciones y conexiones. En: Pardo, M. (Ed.). Traslaciones, legitimaciones e identificaciones. música y sociedad en Colombia (pp. 5 – 46). Bogotá: Universidad del Rosario.
dc.relation/*ref*/Rodríguez, J. (2003). ¿ Es necesaria una Educación Musical para todos? LEEME, (12), 2. Recuperado de https://ojs.uv.es/ index.php/LEEME/article/view/9745
dc.relation/*ref*/Regelski, T. (1980). Principios y problemas de la educación musical. México: Diana.
dc.relation/*ref*/Small, C. (1993). Música. Sociedad. Educación. Madrid: Alianza
dc.relation/*ref*/Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.
dc.relation/*ref*/Swanwick, K. (1991). Música, pensamiento y educación. Madrid: Morata
dc.relation/*ref*/Taylor , S. J., & Bodgan, R. (1990). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós
dc.relation/*ref*/Willems, E. (1994). El valor humano de la Educación Musical. Barcelona: Paidos
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/*
dc.sourceSaber, Ciencia y Libertad; Vol 12 No 1 (2017): Revista Saber, Ciencia y Libertad; 215-224en-US
dc.sourceSaber, Ciencia y Libertad; Vol. 12 Núm. 1 (2017): Revista Saber, Ciencia y Libertad; 215-224es-ES
dc.source2382-3240
dc.source1794-7154
dc.subjectEducación musicales-ES
dc.subjectCurrículoes-ES
dc.subjectFormaciónes-ES
dc.subjectPrácticas pedagógicases-ES
dc.titleMusical educationen-US
dc.titleEducación musicales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typePedagogiaes-ES
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia*


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0