Show simple item record

dc.creatorPorras Jiménez, Jaime Augusto
dc.date2015-12-01
dc.identifierhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/115
dc.identifier10.18041/1900-0642/criteriolibre.2015v13n23.115
dc.descriptionThe importance of entrepreneurship for a society or a nation is unquestionable today. It makes that entrepreneurship training is considered particularly relevant, not only in order to improve human beings capabilities in the current world-wide environment, but also to broaden the perspective and approaches to teach the entrepreneurship in the searching of alternative ways that comes from what is happening on the stage of the educational process into this issue. From an inquirement requested among several institutions of higher and tertiary education / Instituciones de Educación Superior (IES), spread onto four features or factors which some experts have grasped such as the basis to defi ne and analyze the standpoint of developing a training course in entrepreneurship faced up with a complex, multidimensional perspective and nonlinear phases of the entrepreneurial process. Then has been found signifi cant trends or approaches to education in entrepreneurship in terms of a high heterogeneity at each stage, the topic-based focusing approaches according to three types of academic settings and two groups of methodological strategies have been implemented.en-US
dc.descriptionLa importancia del emprendimiento para una sociedad o para una nación hoy es incuestionable. Hace que la formación en emprendimiento adquiera especial relevancia, no solo con el fin de mejorar las capacidades en el entorno actual sino también para ampliar la perspectiva y enfoques actuales del emprendimiento en la búsqueda de caminos alternativos a partir de lo que está sucediendo en el escenario de la educación en este campo. A partir de una indagación entre instituciones de educación superior o terciaria (IES) sobre cuatro aspectos o factores que algunos expertos consideran básicos y principales para analizar y definir las perspectivas de la formación en emprendimiento, confrontados con una perspectiva compleja, multidimensional y no lineal de las fases del proceso emprendedor, se han encontrado importantes tendencias o enfoques de la educación en emprendimiento, una alta heterogeneidad en las fases, la focalización de los contenidos temáticos en función de tres tipos de espacios académicos y dos grupos de estrategias metodológicas que se vienen implementando.es-ES
dc.descriptionL’importance de l’esprit d’entreprise d’une société ou d’une nation est aujourd’hui incontestable. Il rend la formation à l’entrepreneuriat acquiert une importance particulière, non seulement pour améliorer les capacités dans le contexte actuel, mais aussi d’élargir la perspective et les approches de l’entrepreneuriat dans la recherche de moyens alternatifs de ce qui se passe sur scène l’éducation dans ce domaine. De une enquête auprès des établissements d’enseignement supérieur et de l’enseignement supérieur (IES) sur quatre aspects ou facteurs que certains experts considèrent comme fondamentale et principale d’analyser et de définir les perspectives de formation à l’entrepreneuriat, confrontés à une perspective complexe, multidimensionnel et non linéaire les phases du processus entrepreneurial, ont trouvé des tendances significatives ou des approches à l’éducation dans l’esprit d’entreprise, une forte hétérogénéité dans les phases, la mise au point du contenu thématique basée sur trois types d’espaces universitaires et deux groupes de stratégies méthodologiques qui sont mises en œuvrefr-CA
dc.descriptionA importância do empreendedorismo para uma sociedade ou de uma nação hoje é inquestionável. Faz formação em empreendedorismo adquire especial importância, não só para melhorar as capacidades no ambiente atual, mas também para ampliar a perspectiva e se aproxima do espírito empresarial na busca de formas alternativas de o que está acontecendo no palco educação neste campo. A partir de um inquérito entre as instituições de ensino superior e superior (IES) em quatro aspectos ou fatores que alguns especialistas consideram básico e principal analisar e defi nir as perspectivas de formação em empreendedorismo, confrontados com uma perspectiva complexa, multidimensional e não-linear as fases do processo empreendedor, encontrou tendências signifi cativas ou abordagens para a educação em empreendedorismo, a heterogeneidade alta em fases, o foco do conteúdo temático baseado em três tipos de espaços acadêmicos e dois grupos de estratégias metodológicas que estão sendo implementadaspt-BR
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Librees-ES
dc.relationhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/115/77
dc.relation/*ref*/Bechard, J. & Toulouse, J.-M. (1998). Validation of a didactic model for the analysis of training objectives in entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 13 (4), 317-333.
dc.relation/*ref*/Cantillón, R. (1978). Ensayo sobre la naturaleza del comercio en general. (Trad.) Manuel Sánchez Sarto, con un estudio de William Stanley Jevons, México: Fondo de Cultura Económica, 1ª edición 1950, primera reimpresión.
dc.relation/*ref*/McClelland, D. (1961). The Achieving Societey. Journal of Management, 532 pp.
dc.relation/*ref*/Porras, J. (2014). Modelo educativo integrador para la formación/educación en emprendimiento y empresarialidad en la perspectiva del desarrollo sustentable desde la complejidad. Rudecolombia, CADE UT.
dc.relation/*ref*/Porras, J. (2013). Aproximaciones reflexivas a un currículo en el contexto de las pedagogías incluyentes a propósito de un diseño de formación/educación en emprendimiento para el desarrollo sustentable desde la Complejidad. Ponencia en IX SIMPOED – Simposio Internacional de formación y profesionalización docente. VII SeminarioTaller VENDIMIA. Mayo 2013. Ouro-Preto y Mariana, Brasil. 16 pp.
dc.relation/*ref*/Porras, J. (2006). Diseño conceptual del emprendimiento para el desarrollo regional en la perspectiva de la complejidad autopoiésica. Tesis meritoria para optar a magíster en administración. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá. 138 pp.
dc.relation/*ref*/Schumpeter, J. (1934). The theory of economic development. Cambridge, MA: Harvard University Press.
dc.relation/*ref*/Weber, M. (1904). The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism (original - 1904 to 1905, translation - 1930). London & New York: Routledge Taylor & Francis Group. 314 pp.
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/*
dc.sourceCriterio Libre; Vol. 13 Núm. 23 (2015): Revista Criterio Libre No. 23; 201-213es-ES
dc.source2323-0886
dc.source1900-0642
dc.subjectEmprendimientoes-ES
dc.subjectformación en emprendimientoes-ES
dc.titleState approach to training in entrepreneurship in tertiary institutions in Bogota, D.C.en-US
dc.titleAproximación al estado de la formación en emprendimiento en instituciones de educación terciaria en Bogotá, D.C.es-ES
dc.titleApproche de l’etat à la formation à l’entrepreneuriat dans l’enseignement supérieur à Bogota, D.Cfr-CA
dc.titleAbordagem estado a formação em empreendedorismo em instituições de ensino superior em Bogotá, D.C.pt-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia*


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/