Show simple item record

dc.contributor.authorBarraza Escamilla, Nelson
dc.date2018-04-30
dc.identifierhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/dictamenlibre/article/view/5032
dc.identifier10.18041/2619-4244/dl.22.5032
dc.descriptionEstablish a serious discussion on Curriculum, is to delve into a subject that has fully transcended to the best minds in the areas related to pedagogy, didactics, teaching practices and the teaching and learning process, among other aspects related to educational. This paper has two purposes: The first is to reformulate the definition of curriculum through the transcription, adaptation, expansion, development and transformation of the concept issued by two theoretical references such as Stephen Kemmis and Lawrence Stenhouse, from which we will extract conclusions that could be validated for the progress of the concept. The second is to carry out a study of the real or lived Curriculum and expose it from the Curriculum traditional concepts that allows us to draw a contrast with the purpose of being able to measure what happens in institutions, a contrast that we will try to elaborate through the thought of Gimeno Sacristán, Lawrence Stenhouse and Raewyn Connell.en-US
dc.descriptionEstablecer una discusión seria sobre Currículum, es adentrarse en una temática que ha trascendido con creces, a las mejores mentes en las áreas relacionadas con la pedagogía, la didáctica, las prácticas docentes y el proceso de enseñanza y aprendizaje, entre otros aspectos relacionados con lo educacional. El presente escrito tiene dos propósitos: El primero consiste en reformular la definición de currículum a través de la transcripción, adaptación, ampliación, desarrollo y transformación del concepto emitido por dos referentes teóricos como son Stephen Kemmis y Lawrence Stenhouse, a partir de los cuales extraeremos conclusiones que podrían ser validadas para el progreso del concepto. El segundo, consiste en realizar un estudio del Currículum real o vivido y exponerlo a partir de los conceptos tradicionales de Currículum que nos permita elaborar un contraste con el propósito de poder dimensionar que sucede en las instituciones, contraste que intentaremos elaborar a través del pensamiento de Gimeno Sacristán, Lawrence Stenhouse y Raewyn Connell.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Librees-ES
dc.relationhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/dictamenlibre/article/view/5032/4298
dc.relation/*ref*/AVENDAÑO, F. (2018). Apuntes de clase tomados por el estudiante de doctorado.
dc.relation/*ref*/BARRAZA, N; GÓMEZ, H. (2013). Práctica docente y Diversidad Psicosocial. Trabajo de grado para optar al título de Magister en Educación. SUE Caribe – Universidad del Atlántico.
dc.relation/*ref*/CONNELL, R. (1997) Escuelas y justicia social. Ediciones Morata, Madrid.
dc.relation/*ref*/GIMENO, S. (1994). El currículum: Una reflexión sobre la práctica. Ediciones Morata, Madrid.
dc.relation/*ref*/Ministerio de Educación Nacional (1994). Ley General de Educación.
dc.relation/*ref*/KEMMIS, S. (1993). El curriculum: Más allá de una teoría de la reproducción. Morata Ediciones, Madrid.
dc.relation/*ref*/SANTA BIBLIA. (1960) Versión Reina Valera.
dc.relation/*ref*/STENHOUSE, L. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Ediciones Morata, Madrid.
dc.relation/*ref*/Pedroza Barrios, P. (2013). Elección de una Metodología de Desarrollo a partir de las Ventajas de una Metodología Ágil y un Modelo Robusto como CMMI-DEV 1.3. Ingeniare, (14), 113-122. https://doi.org/10.18041/1909-2458/ingeniare.14.618
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/*
dc.sourceDictamen Libre; No 22 (2018): Dictamen Libre; 113-118en-US
dc.sourceDictamen Libre; Núm. 22 (2018): Dictamen Libre; 113-118es-ES
dc.source2619-4244
dc.source0124-0099
dc.titleThe Curriculum, Analysis and Reformulation of the Concepten-US
dc.titleEl Currículum, Análisis y Reformulación del Conceptoes-ES
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia*
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.relation.ispartofjournalRevistas - Ciencias Económicas, Administrativas y Contablesspa
dc.subject.proposalCurrículumes-ES
dc.subject.proposalRecursoses-ES
dc.subject.proposalFormación integrales-ES
dc.subject.proposalIdentidades-ES
dc.subject.proposalPolíticases-ES


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/