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dc.contributor.authorOsorio Valencia, Julián
dc.date2010-06-01
dc.date.accessioned2019-03-19T16:12:43Z
dc.date.available2019-03-19T16:12:43Z
dc.identifierhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/cultura/article/view/3775
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10901/14516
dc.descriptionComprehensive training (humanistic, scientific, technological and innovative) constitutionally stands at the fundamental in the effective social appropriation of knowledge for the transformation of pseudoscientific social practices, towards a social and productive training organized in the humanistic, scientific and ancestral knowledge. This aspect upon not being considered by the Law on Science, Technology and Innovation (Law 1286, 2009) nor by the CONPES 3582 of 2009, throws into question it’s judicial validity, as by placing the emphasis on the social appropriation of knowledge in informal education (media, scientific articles, science fairs, shows, etc..) rather than in comprehensive training, unaware of the potential social effectiveness of the formal education system in achieving the vision of multicultural, independent and sovereign. This article reflects the political legitimacy and legal validity of the comprehensive training given in the Letter to the formal education system, in carrying out its public function to enable the social appropriation of scientific knowledge and ancestral condition of the cultural transformation of our nation as a society and the economy of knowledge.en-US
dc.descriptionLa formación integral (humanística, científica, tecnológica e innovadora) se erige constitucionalmente en el epicentro medular de la efectiva apropiación social del conocimiento para la transformación de las prácticas sociales pseudocientíficas de camino hacia una formación social y productiva organizada en el conocimiento humanístico y científico, y en los saberes ancestrales. Este aspecto al no ser considerado por la Ley de ciencia, tecnología e innovación (Ley1286 de 2009) ni por el CONPES 3582 de 2009 deja en entredicho su validez jurídica, por cuanto al colocar el énfasis de la apropiación social del conocimiento en la educación informal (medios de comunicación, artículos científicos, ferias de la ciencia, espectáculos, etc.) y no en la formación integral, desconoce la potencial eficacia social del sistema educativo formal en la realización del proyecto de nación pluricultural, autónoma y soberana. El presente artículo reflexiona la legitimidad política y validez jurídica de la formación integral propuesta en la Carta al sistema educativo formal, en desempeño de su función pública de posibilitar la apropiación social del conocimiento científico y ancestral, condición de la transformación cultural de nuestra nación como sociedad y economía del conocimiento.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Librees-ES
dc.relationhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/cultura/article/view/3775/3164
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/*
dc.sourceCultura; Vol 7 No 1 (2010): Cultura del Cuidado; 53-68en-US
dc.sourceCultura del cuidado; Vol. 7 Núm. 1 (2010): Cultura del Cuidado; 53-68es-ES
dc.source1794-5232
dc.titleComprehensive training for social appropriation of knowledgeen-US
dc.titleFormación integral para la apropiación social del conociminetoes-ES
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia*
dc.type.localArtículo Revisado por Pares Académicoses-ES
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.relation.ispartofjournalRevistas - Ciencias de la Saludspa


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