Show simple item record

dc.contributor.authorCardona M., Luis Fernando
dc.date2010-12-01
dc.date.accessioned2019-03-19T16:12:43Z
dc.date.available2019-03-19T16:12:43Z
dc.identifierhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/cultura/article/view/3779
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10901/14520
dc.descriptionObjective: To determine the categories of a stress-inducing labor, susceptible to prevention, in full-time Engineering Faculty teachers at the Libre University Pereira. Methodology: An instrument to measure stress validated by the World Health Organization and the International Labor Organization, was applied to 11 teachers hired on as full-time Engineering Faculty. Responses were assessed through Likert measurement scales and averages for each category of analysis of work stress were obtained. Results: The category obtaining the highest average score was technology, with a value of 4.0, followed by the categories, organizational climate (3.6) and organizational territory (3.5). Conclusions: A proposal of work stress intervention is suggested, giving priority to actions based on obtained results and making use of the organizational clinical technique.en-US
dc.descriptionObjetivo: Determinar las categorías de carácter laboral provocadoras de estrés, susceptibles de prevenirse, en los docentes de jornada completa de la facultad de Ingenierías de la Universidad Libre Seccional Pereira. Metodología: Se aplicó un instrumento sobre estrés laboral validado por la Organización Mundial de la Salud y la Organización Internacional del Trabajo, a 11 docentes contratados en la modalidad de jornada completa de la facultad de Ingenierías. Se valoraron las respuestas a través de escalas de medición tipo Likert y se obtuvieron los promedios por cada categoría de análisis del estrés laboral. Resultados: La categoría que obtuvo mayor promedio de calificación fue Tecnología con un valor de 4,0, seguida por las categorías: Clima Organizacional (3,6) y territorio organizacional (3.5). Conclusiones: Se plantea una propuesta de intervención del estrés laboral, priorizando las acciones a partir de los resultados obtenidos y haciendo uso de la técnica de clínica organizacional.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Librees-ES
dc.relationhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/cultura/article/view/3779/3168
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/*
dc.sourceCultura; Vol 7 No 2 (2010): Cultura del Cuidado; 28-38en-US
dc.sourceCultura del cuidado; Vol. 7 Núm. 2 (2010): Cultura del Cuidado; 28-38es-ES
dc.source1794-5232
dc.titleOccupational stress in teachers of the engineering faculty at the libre university of pereiraen-US
dc.titleEstrés laboral en docentes de la facultad de ingenierías de la universidad libre de pereiraes-ES
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia*
dc.type.localArtículo Revisado por Pares Académicoses-ES
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.relation.ispartofjournalRevistas - Ciencias de la Saludspa


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/