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dc.contributor.authorGranada, Luis
dc.contributor.authorCabrera, Boris
dc.date2009-12-01
dc.date.accessioned2019-03-19T16:22:55Z
dc.date.available2019-03-19T16:22:55Z
dc.identifierhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/avances/article/view/2658
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10901/15163
dc.descriptionThe gas emission of the turism vehicles that assisted toTechnical Mechanical and Gas Revisions during 2004,2005 and 2006 in Cali, Colombia was ompared. Theobjetive was to determine if the idle gas emission of theturism vehicles decreased because of the use ofConventional Petrol mixed with 10% of CarburantAlcohol (E-10) as combustible. The metodology wasdevelopment based on ISO 14040 Duty Cicle Analysis. Inorder to make the comparison, the software PCA 1.0 wasused. It allows consulting some data about thepercentage of emission considering the kind of pollutingagent. The values of the emissions of the Hydrocarbonof E-10 are higher in percentage than the emission ofConventional Petrols. Concerning with Monoxide ofCarbon, the emissions of the combustibles behave in avery similar way. In the case of the Dioxide of Carbon, theemissions of vehicles during 2005, mainly didn't observethe regulation; that situation was improved using E-10.Dodge is the brand that emittes the most gas in bothcombustibles and those emit E-10 the most are Fiat andDacia. It was oncluded that the emissions of the idle E-10 not reduce to a great extent in order to affirm that theE-10 be a green combustible and the solution to educethe injury of the air quality in the urban ecosystemsproduced for the use.en-US
dc.descriptionSe compararon las emisiones de gases de los vehículosturismo que asistieron a Revisión Técnico Mecánica y deGases en el período 2004, 2005 y 2006 en la ciudad deCali - Colombia. El objetivo fue determinar si lasemisiones de gases a ralentí de los vehículos turismo sereducían por el uso de Gasolina Convencional mezcladacon un 10% de Alcohol Carburante (E-10) comocombustible. La metodología se desarrolló con base en laISO 14040 Análisis del Ciclo de Vida. Para realizar lacomparación, se utilizó el software PCA 1.0. Éste permiteconsultar datos sobre el porcentaje de emisión por tipode contaminante. Los valores de las emisiones de losHidrocarburos del E-10 son mayores en porcentaje quelas emisiones de Gasolinas Convencionales. En cuanto alMonóxido de Carbono las emisiones de los combustiblesse comportan de manera casi similar. En el caso delDióxido de Carbono, las emisiones de vehículos en el año2005 en su mayoría no cumplía la norma, situación quese mejoró con el uso de E-10. Dodge es la marca que másemite gases en los dos combustibles y las que másemiten en E-10 son Fiat y Dacia. Finalmente, se concluyóque las emisiones del E-10 a ralentí, no se reducen demanera significativa como para afirmar que el E-10, esun combustible verde y la solución para reducir eldeterioro de la calidad del aire en los ecosistemasurbanos por su uso.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Librees-ES
dc.relationhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/avances/article/view/2658/2090
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/*
dc.sourceAVANCES: Investigación en Ingeniería; Vol. 1 Núm. 11 (2009): Avances Investigación en Ingeniería; 06-11es-ES
dc.source2619-6581
dc.source1794-4953
dc.titleComparación de las emisiones de gases vehiculares para dos tipos de combustible en Cali-Colombiaes-ES
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia*
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.relation.ispartofjournalRevistas – Ingenieríasspa


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