Show simple item record

dc.creatorSÁNCHEZ RODRÍGUEZ, MARTHA CECILIA
dc.creatorMÁRQUEZ LASSO, ISMAEL
dc.creatorMAGO RAMOS, MARÍA GABRIELA
dc.date2019-05-09
dc.date.accessioned2019-06-17T22:17:35Z
dc.date.available2019-06-17T22:17:35Z
dc.identifierhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/inge_libre/article/view/5177
dc.identifier10.18041/2322-8415/inge_libre.2017.v15n1.5177
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10901/15709
dc.descriptionThis research deals with the teaching-learning process of Mechanical Engineering, focused within the framework of social projection enriched with a Chair of Entrepreneurship that the Universidad Libre performs in an interdisciplinary way, where students initially attend it, and then; These competences are concretized through a project that must be innovative in approaching the student towards social entrepreneurship, whose foundation requires a technical approach. The students of the Mechanical Engineering program carried out an investigation related to the plastic handling of bottles discarded by consumers who initially have a disposition for their collection, and then, can be transformed for later use, through special equipment designed by The participating students as derived raw material, resulting in environmental improvements contributing with elements that can be used as by-products for the industry. With a technical methodology of technological transformation in each phase, whose results were presented in the VII ELEVATOR PITCH, as a model of entrepreneurship and whose implementation is the orientation of the participating students, improving the skills in the area of Mechanical Engineering, Specifically in the Design and Management of Materials as a contribution to technology and to the commitment to the development of Engineering in Colombia.en-US
dc.descriptionEsta investigación trata del proceso de enseñanzaaprendizaje de la Ingeniería Mecánica, enfocado dentro del marco de la proyección social enriquecida con una Cátedra de Emprendimiento que realiza la Universidad Libre de forma interdisciplinar, donde inicialmente los estudiantes asisten a la misma, y luego; estas competencias las concretan a través de un proyecto que debe tener carácter innovador acercando al estudiante hacia el emprendimiento social, cuya fundamentación requiere un enfoque técnico. Los estudiantes del programa de Ingeniería Mecánica, llevaron a cabo una investigación relacionada con el manejo de plástico de botellas desechadas por consumidores que inicialmente tienen una disposición para su recolección, y luego, podrán transformarse para su uso posterior, a través de equipos especiales diseñados por los estudiantes participantes como materia prima derivada, teniendo como resultado mejoras medioambientales contribuyendo con elementos que puedan aprovecharse como subproductos para la industria. Con una metodología técnica de transformación tecnológica en cada fase realizada, cuyos resultados fueron presentados en el VII ELEVATOR PITCH, como modelo de emprendimiento y cuya implementación es la orientación que persigue por parte de los alumnos participantes, mejorando las competencias en el área de Ingeniería Mecánica, específicamente, en Diseño y Manejo de Materiales como aporte a la tecnología y al compromiso con el desarrollo de la Ingeniería en Colombia.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Librees-ES
dc.relationhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/inge_libre/article/view/5177/4394
dc.sourceIngenio Libre; Vol. 15 Núm. 1 (2017): Revista Ingenio Libre - 15; 4-8es-ES
dc.source2322-8415
dc.source1692-0767
dc.titleTeaching process learning for social projection in the mechanical engineering program of the Universidad Libreen-US
dc.titleProceso de enseñanza aprendizaje para la proyección social en el programa de ingeniería mecánica de la Universidad Librees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record