Show simple item record

dc.contributor.authorPÉREZ ORTEGA, GIOVANNI
dc.contributor.authorMORENO ARBOLEDA, FRANCISCO JAVIER
dc.contributor.authorIRAL PALOMINO, RENÉ
dc.date2021-01-21
dc.date.accessioned2021-02-13T02:51:40Z
dc.date.available2021-02-13T02:51:40Z
dc.identifierhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/7117
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10901/18913
dc.descriptionThis work evidences the relationship between hypocritical or irresponsible actions incurred by enterprises and the sanction of consumers at the time of evidencing such actions, from the perspective of mothers, fathers and young people interviewed in Medellín, Colmbia. For this, a complementary investigation was developed, with qualitative and quantitative methods, which allowed the construction of a twodimensional guide form (intention and action) of five variables (support, recommendation, resignation, trust and retribution), which was validated by experts and applied to 622 reporting subjects. Among the results it is highlighted that people intend to sanction enterprises that act irresponsibly; however, at the time of sanction they generally do not. It is concluded that there is a direct relationship between the hypocritical performance of enterprises and the sanction of consumers.en-US
dc.descriptionEste trabajo evidencia la relación entre las actuaciones hipócritas o irresponsables en que incurren las empresas y la sanción de los consumidores en el momento de evidenciar dichas actuaciones, desde la perspectiva de madres, padres y jóvenes entrevistados en Medellín. Para ello se desarrolló una investigación complementaria, con métodos cualitativos y cuantitativos, los cuales permitieron la construcción de un formulario guía con dos dimensiones (intención y acción) de cinco variables (apoyo, recomendación, renuncia, confianza y retribución), que fue validado por expertos y aplicado a 622 sujetos informantes. Entre los resultados se destaca que las personas tienen la intención de sancionar a las empresas que actúan de manera irresponsable; sin embargo, en el momento de sancionar generalmente no lo hacen. Se concluye que existe relación directa entre la actuación hipócrita de las empresas y la sanción de los consumidores.es-ES
dc.descriptionCe travail montre le lien entre les agissements hypocrites ou irresponsables des entreprises et la sanction des consommateurs au moment de mettre en évidence ces agissements, du point de vue des mères, des pères et des jeunes interrogés dans la ville de Medellin, Colombie. Pour ce faire, une recherche complémentaire a été développée, avec des méthodes qualitatives et quantitatives, qui ont permis de construire un formulaire guide à deux dimensions (intention et action) de cinq variables (appui, recommandation, renonciation, confiance et rétribution) qui a été validé par des experts et appliqué à 622 sujets déclarants. Parmi les résultats obtenus, il convient de souligner que les individus ont l’intention de sanctionner les entreprises qui agissent de manière irresponsable, mais au moment de la sanction, ils ne le font pas généralement. Il est conclu qu’il existe un lien direct entre le comportement hypocrite des entreprises et la sanction des consommateursfr-CA
dc.descriptionEste trabalho mostra a relação entre as atuações hipócritas ou irresponsáveis em que incorrem as empresas e a sanção dos consumidores no momento de evidenciar tais atuações, desde a perspectiva de mães, pais e jovens entrevistados na cidade de Medellín, Colômbia. Para isso desenvolveu-se uma investigação complementar, com métodos qualitativos e quantitativos os quais permitiram construir um formulário guia com duas dimensões (intenção e ação) de cinco variáveis (apoio, recomendação, renúncia, confiança e remuneração) que foi validado por especialistas e aplicado a 622 sujeitos informantes. Entre os resultados obtidos destaca-se que as pessoas têm a intenção de sancionar as empresas que agem de forma irresponsável; no entanto, no momento da sanção, geralmente não o fazem. Conclui-se que existe uma relação directa entre a actuação hipócrita das empresas e a sanção dos consumidorespt-BR
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Librees-ES
dc.relationhttps://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/7117/6254
dc.relation/*ref*/Auger, P.; Devinney, T. (2007). Do What Consumers Say Matter? The Misalignment of Preferences with Unconstrained Ethical Intentions. Journal of Business Ethics, 76(4), 361-383.
dc.relation/*ref*/Batson, C.; Collins, E.; Powell, A. (2006). Doing business after the fall: The virtue of moral hypocrisy. Journal of Business Ethics, 66(4), 321-335.
dc.relation/*ref*/Benabou, R.; Tirole, J. (2010). Individual and Corporate Social Responsibility. Economica, 77 (305), 1-19.
dc.relation/*ref*/Boatright, J. (2000). Ethics and the Conduct of Business. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
dc.relation/*ref*/Booty, R. (2009). La empresa marroquí frente a las responsabilidades sociales y sociales. Documento de trabajo, Universidad Ibn Zohr, Agadir.
dc.relation/*ref*/Carrington, M.; Neville, B.; Whitwell, G. (2014). Lost in translation: Exploring the ethical consumer intention–behavior gap. Journal of Business Research, 67(1), 2759-2767. doi:10.1016/j.jbusres.2012.09.022
dc.relation/*ref*/Comisión de Comunidades Europeas (2008). Libro verde: Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. Bruselas. 18.7.2001. COM.
dc.relation/*ref*/Dans, E. (2015). Volkswagen and the Failure of corporate social responsibility. Forbes. Disponible en: http://www.forbes.com/sites/enriquedans/2015/09/27/volkswagen-and-the-failure-of-corporate-social-responsibility/
dc.relation/*ref*/DellaVigna, S.; List, J. A.; Malmendier, U. (2012). Testing for altruism and social pressure in charitable giving. Quarterly Journal of Economics, 127(1): 1-56.
dc.relation/*ref*/De Michele, R.; Prats, J.; Losada, I. (2018). Efectos de la corrupción en los contratos de asociaciones públicas privadas: Consecuencias de un enfoque tolerancia cero. Documento para discusión. Banco Interamericano de Desarrollo. No. IDB-DP 625. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Efectos-de-la-corrupci%C3%B3n-en- los-contratos-de-asociaciones-p%C3%BAblico-privadas-Consecuencias-de-un-enfoque-de-tolerancia-cero.pdf
dc.relation/*ref*/Ellingsen, T.; Johannesson, M. (2011). Conspicuous generosity. Journal of Public Economics, 95: 1131-1143.
dc.relation/*ref*/Ewin, J. (2017). El escándalo de Volkswagen: Cómo, cuándo y por qué Volkswaguen manipuló las emisiones de sus vehículos. Barcelona: Paidós.
dc.relation/*ref*/Ferrell, O.; Fraedrichand, J.; Ferrell, L. (2000). Business Ethics. 4th edition. Boston: Houghton Mifflin.
dc.relation/*ref*/Hillman, A. J.; Keim, G. (2001). Shareholder value, stakeholder management, and social issues: what’s the bottom line? Strategic management journal [En línea] http://www.cbe.wwu.edu/dunn/rprnts.shareholdervaluesocialissues.pdf
dc.relation/*ref*/Johansen, O. (1992). Anatomía de Empresa. Santiago de Chile: Limusa.
dc.relation/*ref*/Murphy, P., & Schlegelmilch, B. (2013). Corporate social responsibility and corporate social irresponsibility: Introduction to a special topic section. Journal of Business Research, 66, Vol. 10, 1807-1813.
dc.relation/*ref*/Pérez, Mariela (2009). Responsabilidad social corporativa (rsc) y comunicación: la agenda de las grandes empresas mexicanas. Revista Signo y Pensamiento 55. Documentos de Investigación. Vol. XXVIII. jul - dic., 201-217.
dc.relation/*ref*/Pérez-Ortega, G.; Bedoya, D. (2005). Las estrategias de responsabilidad social en la expansión global, nuevo paradigma de la gestión empresarial. Revista Gestión y Ambiente. Vol. 8, No. 2, diciembre, 173-180.
dc.relation/*ref*/Pesce, D. (2005). En qué está la RSE en el mundo, cómo estamos en Chile y comentarios de estudio RSE de Concepción. Concepción, 4 de mayo. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.
dc.relation/*ref*/Revista Dinero (2017). Las implicaciones para la infraestructura tras el escándalo de Odebrecht. 19 de enero. Disponible en: https://www.dinero.com/edicionimpresa/pais/articulo/consecuencias-del-escandalo-de-odebrecht/241059
dc.relation/*ref*/Riera, M.; Iborra, M. (2017). Corporate social irresponsibility: review and conceptual boundaries. European Journal of Management and Business Economics. Vol. 26 Issue 2, 146-162. https://doi.org/10.1108/EJMBE-07-2017-009
dc.relation/*ref*/Roitstein, F. (2003). La responsabilidad social empresarial en la Argentina. Tendencias y oportunidades. Instituto Universitario IDEA, Documentos de investigación, 33, Buenos Aires.
dc.relation/*ref*/Sánchez, L.; Sastoque, L. (2018). El papel de Transparencia por Colombia en la lucha contra la corrupción. Revista Contaduría Pública. Universidad de La Salle. Recuperado de: https://ciencia.lasalle.edu.co/contaduria_publica/985
dc.relation/*ref*/Vigna, A. (2017). Las ramificaciones del escándalo Odebrecht en Brasil - sobornos que involucran a todos los partidos políticos. Le monde diplomatique. No. 263, 8-9. ISSN 1888-6434.
dc.relation/*ref*/Wagner, T.; Lutz, R. J.; Weitz, B. A. (2009). Corporate hypocrisy: Overcoming the threat of inconsistent corporate social responsibility perceptions. Journal of Marketing, 73. Vol. 6, 77-91.
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/*
dc.sourceCriterio Libre; Vol. 18 Núm. 32 (2020): Revista Criterio Libre; 223-248es-ES
dc.source2323-0886
dc.source1900-0642
dc.source10.18041/1900-0642/criteriolibre.v18i32
dc.titleTHE RELATIONSHIP BETWEEN THE HYPOCRITICAL ACTIONS OF ENTERPRISES AND THE SANCTION OF CONSUMERS. A LOOK AT SOME CASES IN COLOMBIAen-US
dc.titleRELACIÓN ENTRE LAS ACCIONES HIPÓCRITAS DE LAS EMPRESAS Y LA SANCIÓN DE LOS CONSUMIDORES. UNA MIRADA A ALGUNOS CASOS EN COLOMBIAes-ES
dc.titleRELATION ENTRE LES ACTIONS HYPOCRITES DES ENTREPRISES ET LA SANCTION DES CONSOMMATEURS. UN REGARD SUR CERTAINS CAS EN COLOMBIEfr-CA
dc.titleRELAÇÃO ENTRE AS AÇÕES HIPÓCRITAS DAS EMPRESAS E A SANÇÃO DOS CONSUMIDORES. UM OLHAR PARA ALGUNS CASOS NA COLÔMBIApt-BR
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia*
dc.type.localArtículo Revisado por Pares Académicoses-ES
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.relation.ispartofjournalRevistas - Ciencias Económicas, Administrativas y Contablesspa
dc.subject.proposalResponsabilidad social de los negociosspa
dc.subject.proposalConsumidoresspa


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/